İnternet aboneliklerinde tüketici tuzağa çekiliyor

53

Nihat Altay // Tüketici Hak Arama Derneği Genel Başkanı ve Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkan Yardımcısı

Son günlerde bölgesel veya il bazında açılmış kurumsal olmayan bazı işletmelerin tüketicilere yanlış bilgiler vererek, kandırmasından dolayı pek çok kişi mağdur oluyor. Tüketicileri arayarak kendilerini müşteri temsilcisi olarak tanıtan kişilerin dolandırıcı olmadığını iletişime geçtikten sonra eve modem götürüp kurulum yaptıklarından anlıyoruz. Ancak aranılan kişilere yalan-yanlış bilgi vermenin, tüketiciyi zarara uğratacak şekilde yönlendirmenin ve sonrasında tehditvari bir şekilde tuzağa çekmenin de dolandırıcılığın bir benzeri olduğunu belirtmek isterim.

Tüketiciler müşteri temsilci tarafından aranarak “A firmasına ait internet aboneliğiniz bitti, yeni abonelik ve dijital platformun ikisini bir arada uygun fiyata sağlıyoruz” gibi söylemlerle tüketiciler kandırılıyor. Birincisi A firmasına ait abonelik bitmeden tüketici B firmasına yönlendiriliyor. İkincisi B firmasına ait abonelik ve dijital platform ücreti, söylenen ve yazılanın üzerinde çıkıyor. Üçüncüsü kurulumu yapılan modem üzerinden tüketiciler tuzağa çekiliyor.

Tüketiciler hangi aboneliği yaptırırsa yaptırsın kurumsal firmalar hariç internet üzerinden arandığında hiç bir işlem yaptırmasın. Her 0850 numaradan arayanlar işini kural ve kanunlara uygun yapan firma olmayabilir. Müşteri hizmetleri tarafından aradığını iddia eden kişiler dolandırıcılarda olabilir. Bu nedenle her arayana güvenip hiç bir şekilde abonelik işlemleri yaptırmamak gerekiyor.

Bu tuzağa düşenlerin izleyecekleri yol ise önce arayan firmayı Bilgi Teknolojileri Kurumu (BTK) tüketici şikayeti üzerinden şikayet etmeleri olacaktır. BTK tüketici şikayeti yazdığınızda sizi e-Devlet üzerinden resmi sayfaya yönlendiriyor. Resmi sayfayı açtığınızda bir kaç bilgi girdikten sonra açıklama bölümüne şikayet yazılabilir. Bu tarz sorunların yüzde 90’ı BTK üzerinden sonuca ulaşıyor. Eğer sonuç alınamaz ise Tüketici Hakem Heyetlerine müracaat edilmelidir.

Son olarak bir uyarı yapmak istiyorum. Abonelik iptallerinde bir yıldan uzun bir süre yaptırılan abonelik (hangi sözleşme imzalanırsa imzalansın) kanunen yok hükmündedir. Yani 6502 sayılı kanuna aykırıdır. Bu nedenle bir yıldan uzun yaptırılan abonelikler hiç bir cezai şart ödemeden bir yıldan sonra istenildiği zaman iptal ettirilebilir. Bir yıla kadar olan aboneliklerin iptalinde ise indirim ne kadar yapıldı ise indirim kadar olan kısmı ödenir.

Ayrıca sabit veya mobil telefon hattı, internet hizmeti, kablo TV ve dijital Tv hizmetlerinin iptal başvurusu, e-Devlet üzerinden de yapılabiliyor. Abonelik iptali için öncelikle aboneliklerin kontrol edilmesi, sonrasında kişisel bilgiler doğrulanarak, feshetmek istenilen aboneliğin seçilmesi gerekiyor. Abonelik seçildikten sonra iptal başvuru nedeninin yazılması da gerekiyor.

Özel Hastane Kurulmasına Kamuoyundan Tam Destek

Geçen hafta “Erzurum’a neden özel hastane yatırımı gelmiyor” ana temalı yazdığım köşe yazıma gerek mesajlarla gerekse arayarak pek çok olumlu geri dönüş oldu.

İlk olarak özel muayenehanesi olan doktorlar arayarak, mesaj göndererek “Erzurum’da rekabet edecek bir kaç özel hastane olsa muayenehanemizi kapatır orada çalışırız” diyorlar. Bir veya birkaç özel hastane açılmasının bizlerde destekçisiyiz diyorlar. İkinci olarak işsiz sağlıkçılar ve gençler “istihdam sağlanacağını, doğrudan yüzlerce, dolaylı olarak binlerce kişinin yeni kurulacak özel hastanelerde geçimlerini sağlayacaklarını” belirtiyorlar. Üçüncü olarak taşradan merkeze kadar Erzurum halkından yakın ilgi ve destek dönüşleri aldık. Bu söylemleri belirtmemin nedeni konuyu gündemde tutmak ve kamuoyu desteğinin tam anlamıyla olduğunu belirtmekti.

Önceki İçerikTÜDEF Genel Başkan Vekili Sinan Vargı: “Üretimden tüketime aracısız kooperatif zinciri oluşturulmalıdır”
Sonraki İçerikTrendyol’a Rekabet Kurumu’ndan şok! Soruşturma tamamlandı, yaptırım kararı çıktı