Üç ayda fiyatlar yüzde 22,12 arttı

266

2022 Mart ayı Market Endeksi verilerini açıklayan Tüketici Birliği Federasyonu Market Endeksi Çalışma Grubu Başkanı Aygül Öner; “KDV indirimlerine rağmen fiyat artışları sürüyor” dedi.

Tüketici Birliği Federasyonu Market Endeksi Çalışma Grubu Başkanı Aygül Öner konuyla ilgili şu açıklamayı yapmıştır:

Tüketici Birliği Federasyonu tarafından Eylül 2021’de, Market Enflasyonu ismiyle başlatılan ve bir market ve onüç ürün üzerinden yapılan çalışmanın test aşaması sona ermiştir. Bu çalışma; Ocak 2022’den itibaren, üç farklı ilde, altı ayrı markette ve 178 ürün üzerinden, Market Endeksi ismiyle genişletilerek, devam ettirilmektedir. Elde edilen veriler, çalışmanın temel ilkeleri ve kıstasları, alt kırılımlarının olduğu dosya halinde kamuoyuna açık olarak yayınlanmaktadır.

Edinilen veriler ışığında;

1-Market sepetindeki ürünlerin fiyatları, 01.03.2022-01.04.2022 döneminde yüzde 8,31 oranında artmıştır.

2-Sepetteki ürünlerin fiyatları, yılbaşına göre yüzde 22,12 oranında artmıştır.

3-Gıda ürünlerindeki KDV’nin yüzde 8’den, yüzde 1’e düşürülmesi ile birlikte fiyatlarda gözlemlenen azalma, yerini tekrar hızlı fiyat artışına bırakmıştır. Nitekim Mart 2022 döneminde fiyatı en çok artan ilk on ürünün, gıda ürünü olması bu tespiti doğrulamaktadır.

ÜRÜN GRUBUDEĞİŞİM %
SU36,38
GAZLI İÇECEK30,50
TAVUK28,83
ÇİKOLATA25,81
KIYMA25,75
AYÇİÇEK YAĞI24,01
TUZ23,46
MADEN SUYU17,39
TOZ ŞEKER16,47
NOHUT14,91

4-Mart 2022 döneminde fiyatı en çok azalan son beş ürün:

ÜRÜN GRUBUDEĞİŞİM %
TUVALET KÂĞIDI-8,49
PEÇETE-8,57
ÇAMAŞIR DETERJANI-9,19
KIRMIZI MERCİMEK-14,31
SABUN SIVI-16,74

1 Nisan 2022tarihinde temizlik ve hijyen ürünlerindeki KDV indiriminin yürürlüğe girmesi ile birlikte, fiyatların edinildiği 01.04.2022 tarihinde etiketlerin değiştiği ve bu durumunda fiyatlarda gerilemeye neden olduğu görülmektedir.

MARKET ENDEKSİ VERİ TABANI İÇİN TIKLAYIN

https://docs.google.com/spreadsheets/d/15cN-I8j6Z6LlHI4QZXqgOU9EZ2–ffT4/edit?usp=sharing&ouid=110498310429882911596&rtpof=true&sd=true