Kredi kartı aidatında topu auta atmak!

71

Levent Küçük // Tüketiciler Derneği (TÜDER) Genel Başkanı

Tüketicilerimizden, vatandaşlarımızdan bizlere ulaşan şikayet ya da sorunların en başında kredi kartı aidatları/yıllık üyelik ücretleri gelmektedir.

Kart aidatının yasallığından, ödenen ücretlerin geri alınıp alınamayacağına ilişkin çok sayıda şikayet ve soru ile karşılaşıyoruz. Zaman zaman “kart aidatınızı geri alıyoruz” ya da “kart aidatı iadeniz onaylandı” şeklinde tüketicileri aldatmaya yönelik mesajlar, dolandırıcılıklar gündeme gelmektedir. Ayrıca, Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre kredi kartı sayısı 70 milyon adeti geçmiş bulunuyor. Salgın hastalık sürecinde kullanımı artan ve bu eğilimi her geçen gün daha da artan kredi kartları, günlük hayatımızın ayrılmaz bir parçası olmuşlardır.

Kredi kartları ve kredi kartlarından alınan ücretler/aidatlar bu derece gündemde olunca, 22 Haziran 2020 tarihinde, kart aidatlarının tamamen kaldırılması gerektiği önerimizi içeren bir yazı hazırlayarak, Cumhurbaşkanlığı Makamına ve Hazine ve Maliye Bakanı Sayın Berat Albayrak’a ayrı ayrı gönderdik. Sayın Berat Albayrak’a gönderme gerekçemiz, kendisinin ekonomiden sorumlu bakan olmasındandır. Amacımız, toplumun geniş bir kesimini ilgilendiren bu soruna dikkat çekerek, çözüm üretilmesine katkı sağlamaktı. Ayrıca, toplumun geniş bir kesimini ilgilendiren bu sorundan siyasetçileri haberdar ederek, onlara siyasi açısından bir çözüm üretme fırsatı sunmaktı.

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’ndan dün itibariyle derneğimize bir yazı ulaştı. 26.08.2020 tarih ve E.7887 sayılı yazılarında, Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın kendilerine ilettiği 21.07.2020 tarihli yazı ile ilgi kurularak, Hazine ve Maliye Bakanının şahsına ilettiğimiz 22.06.2020 tarihli yazımızın incelendiğini ve cevaben bu yazıyı gönderdiklerini belirtmektedirler. Anlaşılacağı üzere, kart aidatları ile ilgili Hazine ve Maliye Bakanına ilettiğimiz yazı, oradan Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumuna gönderilmiş, onlar da bize cevap vermişler. Peki cevabi yazı ne diyor? Cevabi yazı, tabir yerinde ise topu auta atıyor. Söz konusu cevabi yazıda özetle, 7222 sayılı Kanun’la yapılan değişiklikten bahsedilerek, “Tüketiciden faiz dışında alınacak ücret, masraf ve komisyonları belirleme yetkisi Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası’na verilmiştir” açıklamasından sonra, “TCMB’ye başvurulması takdiri tarafınıza aittir” denilmiştir.

Kısaca, yazınız bize yönlendirildi, ancak, sizin sorunuzun muhatabı biz değil, Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası’dır. İsterseniz oraya başvurun diyorlar. Yani, 22 Haziran’da başlattığımız yazı sürecini, yeniden başlatın diyorlar.

Oysa, tüketicilerin haklarını korumak, tüketicilerin sorunlarına çözüm bulmak amacıyla faaliyette bulunan bir sivil toplum kuruluşu olarak, devlet yönetiminin zirvesine ve ilgili bakana bir sorun iletmiş, sorunun çözümü için bir çaba gösterilmiştir. Yaşanan süreç ve verilen cevap, sorunu çözümsüz bırakmak, sorunu dikkate bile almamaktır. Devlet kurumlarının işleyişi ve sorunlara yaklaşımları açısından, konuyu kamuoyunun takdir ve değerlendirmesine sunuyoruz. Bu arada, Cumhurbaşkanlığı Makamına gönderdiğimiz aynı yazıya şu ana kadar bir cevap gelmedi. Bakalım oradan nasıl bir cevap gelecek? Hep beraber göreceğiz.

Saygı ve sevgilerimle.