Nihat Altay // Tüketici Hak Arama Derneği Genel Başkanı
Bu hafta içi İstanbul, Ankara, Erzurum’da gittiğim her yerde tek gündem korona virüsü idi. Birbirleriyle konuşurken, yemek yerken, bir şeyler içerken, asansöre binerken insanlarda bir tedirginlik ve panik havasının hakim olduğunu fark ettim. Hastalığa yakalananların yüzde 80’inin hafif şekilde atlattığı, diğer yüzde 20’lik kesimin hepsinin ölümcül olmadığı, sadece yaşlı kişilerin, zayıf bağışıklık sistemi olanların ve astım, diyabet, kalp gibi kronik hastalıkları olan kişilerin risk grubunda olduğu bir ortamda bu kadar aşırı panik havası, Ülkeye hastalıktan daha fazla zarar verecektir.
Ülkemizde, “Kriz çıksın da fırsatçılık yapayım” diye bekleyenler var
Evet, tedbirler alınacaktır. Kurallar sağlanacak, mücadele edilecektir. Ancak insanların marketlere koşup gıda stoku yapması abartılı tedbirdir. Zaten öyle bir hale geldik ki, bazıları kendi menfaatleri dışında hiçbir şeyi, hiç kimseyi düşünmez oldu. Ülkemizde, “Kriz çıksın da fırsatçılık yapayım” diye bekleyenler var. Bazen diyorum ki; “Çözülecek problemlerde bu sorunlarla karşılaşıyoruz.” Daha büyük bir problemle karşılaştığımızda halimiz ne olacak? Fahiş fiyat artımı yapanların, sadece fırsatçılığa değil kaosa da zemin hazırladıklarından, uygulanacak yaptırımın para cezasıyla sınırlı kalmaması gerekiyor.
Ürün fiyatlarını arttıranları ihbar edin
Ülkemizde korona virüslü hasta olduğu açıkladıktan sonra kriz fırsatçılarının yine karşımıza çıktığına dair, pek çok şikayet almaya başladık. Öncelikle önemli bir hususu belirtmemde fayda var. Ticaret Bakanlığı’nın denetimleri devam ediyor. Ancak bakanlığın her esnafı, her siteyi, her marketi denetlemesi imkansız olduğundan, ürün fiyatlarını arttıranların ihbar edilmesi gerekiyor. Gerek internet üzerinden gerekse market alışverişlerinde makarna, maske, kolonya fiyatlarına fahiş zam yapan işletmeleri, internet sitelerinden ekran görüntüsü alarak, markette ise raf fotoğrafını çekerek Play Store’dan kolayca indirebileceğiniz HFA’ ya, Ticaret İl Müdürlüklerine ve Alo 175’e şikayet edebilirsiniz.
Ayrıca Hazine ve Maliye Bakanlığı, haksız fiyat artışı ve stokçuluğa ilişkin şikayetlerin 7 gün 24 saat hızlı bir şekilde iletilmesi için ‘0552 189 0 189’ numaralı whatsapp hattını hizmete sundu. Böylelikle tüketicilerden gelen ihbar ve şikayetler için gerekli işlemler hızlı bir şekilde gerçekleştirilecek.
0501 174 0 174 numaralı whatsapp şikayet hattına gıda ile ilgili herhangi bir konuda şikayetinizi bildirebilirsiniz
Bunun yanında tüketici, alışveriş yaparken gıda ürünlerinde karşılaştığı sorunları, Alo 174 Gıda Hattı’na şikayet edebiliyor. Ancak Tüketici şikayet ederken ürünün içeriği, tarihi, ambalajı gibi sorunları sadece söylem olarak şikayet ediyor. Tarım ve Orman Bakanlığı bu sorunun önüne geçmek ve şikayete daha etkili çözüm üretmek amacıyla whatsapp üzerinden şikayet servisi uygulaması başlattı. 0501 174 0 174 numaralı whatsapp şikayet hattına gıda ile ilgili herhangi bir konuda şikayetinizi bildirebilirsiniz. Market, şarküteri, bakkal, toptancı gibi tüm gıda ürünü satan işletmelerden oluşan sorunlar, fotoğraflarıyla birlikte bu numara üzerinden bakanlığa gönderilebilecek. Yetkililer gerekli incelemeler sonucunda tüketiciye dönüş yaparak, gerekli yaptırımı kısa zamanda uygulayacak.