9 aylık plastik mamul üretimi 25,7 milyar dolarda kaldı

248

Koronavirüs salgınının Mart ayından bu yana talepte yarattığı gerilemenin etkisi ile Ocak-Eylül 2020 döneminde plastik mamul üretimi 2019 yılının aynı dönemine kıyasla miktarda yüzde 2 gerileme ile 7,3 milyon ton ve değerde yüzde 2,8 düşüşle 25,7 milyar dolar olarak gerçekleşti. Yılsonunda üretimin miktarda yüzde 1 azalışla 9,2 milyon ton, değerde yüzde 6,6 gerilemeyle 30,5 milyar dolar olarak gerçekleşmesi bekleniyor. Bu senaryonun gerçekleşmesi halinde plastik mamul üretimi miktar bazında 2019’un, değer bazında ise 2015 yılının gerisine düşebileceği tahmin ediliyor.

Türkiye plastik sektöründe Mart ayından itibaren ciddi oranda gerileyen kapasite kullanım oranları Eylül ayında ise 2019 yılının Eylül ayı seviyelerine yaklaştı.  Geçen yılın 9 aylık döneminde plastik sektörünün ortalama kapasite kullanım oranı yüzde 69,7 iken 2020 yılının 9 aylık döneminde ortalama yüzde 64,1 oldu.

Plastik sektöründeki gerilemeye ihracat pansumanı…

Plastik sektöründe Covid-19 salgınının yaraları ihracat ile sarılıyor. Yılın 9 aylık döneminde 2020 döneminde plastik mamul ihracatı, bir önceki yılın aynı dönemine göre miktarda yüzde 19,2 artışla 1,7 milyon ton değerde ise yüzde 8,8 yükselişle 3,9 milyar dolar olarak gerçekleşti. 200’e yakın ülkeye ihracat yapan plastik sektörünün bu dönemde en fazla plastik mamul ihraç ettiği ilk beş ülke; Irak, Almanya, İngiltere, İsrail ve ABD olarak sıralandı. 

2020 yılında plastik mamul ihracatının miktar ve değer bazında tarihinin en yüksek düzeyine çıkması bekleniyor…

Yılsonunda plastik mamul ihracatının 2019 yılına kıyasla miktarda yüzde 15,8 yükselişle 2,3 milyon tona,değerde ise yüzde 6,9 artışla 5,2 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.

Plastik sektör ihracatı toplam kimya sektör ihracatında birinci sırada

İMMİB verilerine göre plastik sektörünün toplam ihracatının toplam kimya sektör ihracatı içindeki payı 2019 yılının 9 ayında yüzde 30,3 iken 2020 yılının 9 ayında yüzde 34,4’e yükseldi. Böylece plastik sektör ihracatı toplam kimya sektör ihracatındaki birinciliğini korudu. Aynı dönemde plastik mamul ihracatındaki katma değerin arttığı dikkat çekti.

Söz konusu dönemde plastik mamul ithalatı ise 2019 yılının aynı dönemine kıyasla, miktarda yüzde 3,2 artışla 427 bin tona, değerde ise yüzde 7,1 yükselişle 2 milyar dolar oldu. Yılsonunda ithalatın 2019 yılına kıyasla miktarda yüzde 1,8 artışla 570 bin ton değerde ise yüzde 4,8 yükselişle 2,7 milyar dolar olarak gerçekleşmesi bekleniyor.  

İç talepte daralma devam ediyor

Koronavirüs salgınının başta inşaat, otomotiv ve turizm sektörleri olmak üzere birçok sektöre yönelik olumsuz etkileri iç talebi daraltıyor. Plastik mamul iç pazar talebi 2020 yılının Ocak – Eylül 2020 döneminde bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla miktarda yüzde 6,3 gerileyerek 7,5 milyon tona düştü. Değerde ise yüzde 8,5’lik artış ile 23,8 milyar dolara yükseldi. 2020 yılsonunda iç tüketimin 2019 yılına kıyasla miktar bazında yüzde 4,9 azalışla 7,5 milyon ton değer bazında ise yüzde 2,5 düşüşle 29,6 milyar dolar seviyesine gelmesi bekleniyor.

Plastik mamul sektöründe 9 ayda 1,9 milyar dolar dış ticaret fazlası verildi. Geçen yılın aynı dönemine göre dış ticaret fazlasında yüzde 10,7’lik bir artış gerçekleşti. Beklentiler yılsonunda dış ticaret fazlasının 2019 yılına kıyasla miktar bazında yüzde 21,4; değer bazında yüzde 9,3 artacağı yönünde.

Ocak – Eylül 2020 verilerini değerlendiren Türk Plastik Sanayicileri Araştırma, Geliştirme ve Eğitim Vakfı (PAGEV) Başkanı Yavuz Eroğlu şunları söyledi: “Plastik sektörümüzün 9 aylık üretim rakamları miktar ve değer bazında gerilemeyi gösterse de kapasite kullanım oranlarının geçen yılın Eylül ayı seviyelerine yaklaşmakta olmasını olumlu bir gelişme olarak okuyabiliriz. Ayrıca Ocak-Eylül döneminde iç pazar talebindeki gerilemeye rağmen sektörümüzün üretimdeki kayıplarının sınırlı kalmasında ihracatta yaşanan artışlar etkili oldu. Sektör firmalarımız özellikle Nisan ayından sonra çok zorlu bir sürecin içinden geçtiler. Pandemi dolayısıyla ambalaj, medikal gibi talebin arttığı alanların dışında plastik iç pazar talebinde önemli düşüşler gördük. Firmalar kayıplarını ihracat ile dengeledi. Bu dönemde bizlere moral ve sektörün geleceği adına umut veren bir gelişme ise plastik mamul ihracatında yaşanan katma değer artışı oldu. Yılsonunda plastik mamul üretiminde tarihi rekor görebiliriz. Dünyada da böylesine zorlu bir dönem yaşanırken ihracatlarını artırmayı başaran tüm plastik sanayicilerimizi kutluyorum. Covid-19 salgını ile mücadeleye çok büyük katkılar sunan plastik sektörü bu süreçte kritik bir rol üstlendi ve gelen talepleri çok hızlı bir şekilde karşıladı.”

Açıklamalarını, “Plastiklerin doğada yeri yok, hayatımızda yeri çok” mesajıyla bitiren Yavuz Eroğlu; “Pandemi sürecinde hepimizin temel ihtiyacı haline gelen ve plastik hammaddeden üretilen maskeler, dezenfektan ambalajları, siperlikler, kolonya şişeleri, test kitleri, hijyenik gıda ambalajlarının hayati bir rol oynadığı net olarak görüldü. Ancak etrafa rastgele atılmış maskeleri ambalajları görmek bizleri üzüyor. Plastiklerle kendi hayatımızı korurken bilinçli tüketim, doğru atık ayrıştırması ve geri dönüşüm ile çevreyi korumalıyız” dedi.